Leren schieten met boksers

Boksen en korfbal, twee sporten die op het eerste gezicht totaal verschillend zijn. Boksen is een individuele vechtsport, korfbal een team- en balsport. Toch hebben deze twee sporten meer met elkaar gemeen. Bij beide sporten raken de spelers tijdens een wedstrijd continu verwikkelt  in één-tegen-één situaties. Informatie snel interpreteren, anticiperen, reageren op de tegenstander, omgeving, coach en jezelf zijn aan de orde van de dag. Je zou beide sporten daarom ook reactiesport kunnen noemen. Daarnaast vinden we op het technische vlak een aantal interessante overeenkomsten.

Lichaamshouding
Ooit een bokser strak rechtop zien staan tijdens een gevecht? Ik dacht het niet, want hij zou het niet lang volhouden. Een bokser staat altijd in een lichte spreidstand, met licht gebogen ledematen, te “dansen” op de bollen van zijn voeten. Zijn lichaam lijkt een soort springveer, die continu bezig is met het zoeken naar de ideale kracht-snelheid verhouding. Gaat hij te ver door zijn knieën, dan kost het té veel kracht om zijn gewicht te verplaatsen en dat gaat ten koste van de snelheid. En als hij de armen té veel strekt, dan is hij niet in staat om genoeg kracht op te bouwen voor een fatsoenlijke stoot. Evenwicht en reactiesnelheid hebben veel te maken met de lichaamshouding van een bokser.

Voor een korfballer geldt hetzelfde. Sta je te hoog op je benen, dan ben je misschien niet wendbaar genoeg om de bewegingen van je tegenstander te volgen of om zelf vrij te komen. Sta je te laag, dan kost dat té veel kracht. Heb je de handen te ver doorgebogen, dan kost het schot je té veel kracht en krijg je de bal niet snel genoeg weg. Heb je de handen te ver gestrekt, dan lever je al snel meters in voor het afstandsschot.

Kracht opbouwen voor stoten, gooien en schieten
De stoot van de bokser is de meest effectieve vuistslag in de vechtsport.  Deze stoot wordt opgebouwd vanaf de bol van de voet en wordt vervolgens via het lichaam doorgegeven naar de arm. Een goed uitgevoerde stoot gebruikt het gehele lichaam van teen tot schouder om kracht op te bouwen, waardoor de snelheid en het gewicht van het lichaam optimaal wordt benut.

De meest gemaakte technische fout bij korfbalspelers en trainers is dat men leert schieten vanuit de armen! Dat lijkt logisch, je schiet de bal immers vanuit je armen, maar bedenk eens welk lichaamsdeel het beste in staat is om kracht en explosiviteit te genereren: dat zijn de benen. Het goed schot bestaat uit één vloeiende beweging en gebruikt daarbij het hele lichaam. Let hierbij op de volgende zaken:

– Begin iedere beweging met gebogen ledematen en sta op de bollen van je voeten;
– Houd bij de ingang van het schot de benen in een lichte spreidstand,
bij voorkeur met het buitenste been iets verder bij de korf vandaan.
– Houd de ellebogen binnenboord (zoals een bokser). Dit stelt je in staat om de kracht van je lichaam naar je armen door te geven.
– Strek eerst je benen, dan het onderlichaam en armen (veren).
– Time het moment van loslaten van de bal.

Een flinke waslijst, maar geen paniek, je leert immers een natuurlijke beweging. Wanneer je begint met het aanleren van de juiste lichaamshouding en de afzet vanuit de benen, is de rest een kwestie van uitbreiden en finetunen. Dit geldt zowel voor schieten, als het gooien en vangen van de bal.

Een goed, technisch schot is dus een natuurlijke, soepele beweging en hoort ook zo aan te voelen. De juiste lichaamshouding is de basis voor het gebruiken van het gehele lichaam tijdens het verwerken van de bal. Dit zorgt voor een juiste verdeling van het evenwicht en optimaal gebruik van kracht en snelheid, zodat je in staat bent om een stevig gevecht te winnen!

Get a Trackback link

Nog geen reacties

Reageer als eerste op dit artikel!

Reageer