Fysieke training voor korfbaljeugd

Over het fysieke aspect bij jeugdige korfballers kun je natuurlijk eenvoudig literatuur raadplegen of op internet zoeken naar allerlei oefeningen. Dat kan een inspiratiebron zijn, maar er is niets leuker dan zelf te experimenteren en te kijken waar de variabelen zitten om op een kindvriendelijke wijze, het hoogst haalbare rendement te behalen. Kinderen geven zelf snel genoeg aan of iets leuk of niet is, dus is het beste klankbord voor je training altijd aanwezig.

Wat erg belangrijk is: het moeten altijd korfbal gerelateerde oefeningen zijn. Er zijn kinderen van 7, 8 jaar die het geweldig vinden om een coopertest te lopen of een shuttlerun, maar geloof mij het is not done! Ze gaan er zeker niet beter van korfballen.

Kijk eens naar het spel in de wedstrijd en analyseer het bewegingspatroon en de fysieke inhoud van je beste en je minste speler. Laat in de training deze twee spelers samen oefeningen doen en je zal zien dat ze elkaar versterken.

Onlangs ben ik begonnen met een verandering in de trainingen bij een jeugdig E-team. Had voorheen het technische aspect de hoogste prioriteit, nu zijn inhoud, tempoversnelling in loop en balbehandeling de speerpunten. Uit twee trainingen is al meer korfbalrendement gehaald dan in een heel jaar puur technische training. Raar maar waar!

Dan dus maar eens een minder goede pass met links. Ik zie liever een gewonnen wedstrijd met 8-1 en een hoog speeltempo, dan dezelfde wedstrijd winnen met 5-2 waarbij een onhaalbare doelstelling wordt nagestreefd, namelijk technische foutloos spelen! Bovendien is de belevingsfactor vele malen hoger en daarmee krijg je gedreven en enthousiaste korfballertjes.

Het heeft dus niet alleen te maken met de ontwikkeling van het kind, maar ook met meer gerichtere training op het korfbal inhoudelijke spel.

Het is belangrijk om lef te tonen en onbekende, zelfbedachte oefeningen te gaan trainen. Wees niet bang om eens op je bek te gaan. Alles wat je van je fouten hebt geleerd zal later weer een positieve invloed op je ontwikkeling hebben. Dat is ervaring opdoen als trainer.

Neem niet klakkeloos dingen over door domweg trainingen van anderen te geven, maar ga zelf bezig met innoveren en experimenteren. Wees altijd vernieuwend en wordt op gepaste wijze een inspirator voor jouw groep, met als uiteindelijke doel: zowel jezelf als de spelers beter maken!

Get a Trackback link

7 reacties

  1. Hendrik 10-10-2012

    Voor het overgrote deel volledig met Peter eens, dat kleine gedeelte waar ik het niet mee eens ben heeft te maken met het inzicht hoe ik het zie. {reactie overgezet van vorige site}

  2. Peter 10-10-2012

    Ik zou een ieder stimuleren om datgene te laten doen waar hij of zij de meeste talenten voor heeft. Mijn uitgangspunt als korfbaltrainer is natuurlijk altijd gerelateerd aan korfbal. Mocht iemand aangeven andere ambities te hebben zal ik dat zeker niet afwijzen. Ik zou wel nog mijn wijze van trainen, individueel aanpassen om hem of haar in het korfbal beter te laten worden en te blijven pikkelen, hierdoor zijn talenten te ontwikkelen en om deze vervolgens te blijven benutten binnen het korfbal. Is iemand qua niveau een groep ontgroeit en kun je er echt niet verder mee! Is het moto: los aten en stimuleren in de individuele wens. {reactie overgezet van vorige site}

  3. Jakob 10-10-2012

    Het loslaten van een speler die niet meer verder kan groeien bij zijn vereniging is een moeilijk proces voor een trainer, maar essentieel voor talentontwikkeling in zijn regio. Spelers die niet meer uitgedaagd worden door hun omgeving, zullen niet lang in staat zijn om zichzelf optimaal uit te dagen. Want wat is daarvan het nut? Resultaat; de speler zal nooit zijn ware potentie behalen. Andersom; een speler die met veel plezier terug kijkt naar de club die hem goed heeft begeleid, zal altijd bij die club betrokken blijven. Het talent verdwijnt dus niet, maar betaald zich in een andere vorm weer terug. {reactie overgezet van vorige site}

  4. Peter 10-10-2012

    Mijn gedachte als korfbaltrainer is altijd korfbal gerelateerd. Als iemand speciale tallenten heeft zal ik altijd het doel hebben deze maximaal te benutten t.o.v de korfbalsport. Mocht iemand aangeven meer met zijn of haar talenten te willen doen. Zal ik dit zeker stimuleren.Persoonlijke ontwikkeling van een sporter is volgens mijn visie, heel belangrijk. {reactie overgezet van vorige site}

  5. Frank Bruin 10-10-2012

    “Peter, zou je concrete voorbeelden kunnen noemen van de fysieke training die je doet met de korfbal jeugd? Ik vraag me namelijk af waarin het verschil zit met ‘normale’ korfbal training. Je noemt; inhoud, tempoversnelling en balbehandeling als speerpunten. Dit lijken mij aspecten die goed te combineren, zo niet automatisch ontwikkeld worden, door middel van technische oefeningen. Voorbeeld: 15 doorloopballen, na overpakken, op volle sprint naar binnen, rustig teruglopen. Dit lijkt mij een oefening waar alle door jou genoemde aspecten in zitten, maar die ik niet zou betitelen als fysieke oefening.
    Ik dacht bij de titel van het stuk meer aan gerichte fysieke training d.m.v. stabiliteit oefeningen (core stability), vergroten van sprongkracht, verbeteren startsnelheid, etc. Dan is de vraag in hoeverre dit verstandig/gewenst is bij het trainen van korfbaljeugd. Een vraagstuk waar ik zelf ook wel eens mee worstel (train B en A jeugd). Ben benieuwd. {reactie overgezet van vorige site}

  6. Peter 10-10-2012

    “De oefening die jij schetst is een heel goed voorbeeld van wat ik bedoel. Ik ben het met je eens dat het niet als specifiek, fysiek benoemd kan worden.
    Voor jeugd, zoals E pupillen is dit in mijn visie wel een vorm van fysieke training.
    Het gaat er bij mij om, dat ik echt meer het accent op het fysieke leg. Je kan dan in eerste instantie niet verwachten dat het technisch ook helemaal goed gaat. Ik stimuleer dan ook meer het tempo dan het resultaat in de afronding. Heeft ook weer te maken met de mogelijkheid van de spelertjes. Natuurlijk komen na een aantal herhalingsoefeningen de techniek en het fysieke weer samen. En wil je het optimale plaatje zien.
    Nog een aantal concrete voorbeelden om jonge spelers fysiek te trainen zijn bijvoorbeeld. Als trainer een bal weggooien en laten dueleren om de bal. Duwen met handen en armen is niet toegestaan maar lichamelijk contact wel. Veel vang en gooi oefeningen doen en dan net iets langer dan gewoonlijk op maximaal. 1 spelertje laten schieten met 2 ballen en 2 aangevers gedurende iets langere tijd. Je ziet zelf snel genoeg wat de acceptabele tijdsduur is.
    Voor de categorie die jij traint is het inderdaad geen probleem om echt meer sprong en coördinatie oefeningen te doen. Te denken valt aan oefeningen uit de schaatssport of naast korfbaltraining lichte fitness(toestel) training. Natuurlijk zijn er prachtige korfbal gerichte oefeningen te bedenken met bal en sprong. Voor jou zal naar alle waarschijnlijk ook gelden dat je maar een beperkte tijd hebt met je groep. (max 2 trainingen per week) Ik zou het dan zoveel mogelijk korfbal gerelateerd houden.” {reactie overgezet van vorige site}

  7. Karel de Hooge 10-10-2012

    “Ik doe erg veel met agility training. Juist bij de E, D en C. Maar ook vantoepassing bij B, A en senioren.
    Agility staat voor de wendbaarheid en voor de kwaliteit van de snelheid die je kunt leveren, vandaar dat deze trainingsvorm een erg belangrijk onderdeel is bij explosieve sporten waarbij een speler snel moet zijn bij situaties die vragen om snelle en vaak onverwachte wendingen. Op Youtube en via google zijn 100-den voorbeelden te vinden. Is te combineren met afronding, maar ervaring leert dat spelers het ontzettend leuk vinden!” {reactie overgezet van vorige site}

Reageer