Over overtrainen

Zodra de voorbereiding begint is het tijd voor actie. Iedereen heeft de hele vakantie lekker achterover gehangen, dus moet er conditie opgebouwd worden en snel! Vier weken hard en veel trainen, een lading oefenwedstrijden spelen, trainingsweekenden organiseren, nog een paar duurloopjes doen en hopla! we zijn weer klaar voor de rest van de veldcompetitie. Mochten we dan het niveau nog niet kunnen halen, dan zullen we gewoon harder en langer moeten trainen! Komt dit je bekend voor? Dan zou ik zeker nog even doorlezen, want dat zou wel eens vervelende blessures kunnen voorkomen.

Hormonen en herstellen
Het menselijk lichaam is een fantastische machine. Wanneer wij ons voorbereiden op een zware inspanning, zoals bv. een wedstrijd, maakt het allerlei stoffen aan die ons helpen om tijdens die inspanning scherp en geconcentreerd te blijven. De hele hormonenhuishouding wordt hiervoor door elkaar geschud.

Na deze inspanning gaat ons lichaam bezig om de balans te herstellen. De hormonenhuishouding wordt weer in evenwicht gebracht, zuurstofgebrek wordt aangepakt en o.a. scheurtjes in de spieren worden gerepareerd, zodat wij weer sterker uit de strijd komen. Dit kost tijd. Maar wanneer het lichaam weer in volledige ruststand is gekomen, is het klaar om zich weer optimaal voor te bereiden voor de volgende inspanning.

Over en ondertraining
Wanneer het lichaam nog niet hersteld is van de vorige inspanning is het lastiger om te schakelen naar “aanvalsmodus”. Het lichaam is immers nog bezig met herstellen en steekt daar al zijn energie in. Gevolg: niet scherp kunnen beginnen. Wanneer dit structureel wordt is er sprake van overtraining. De hormonenhuishouding blijft uit balans en o.a. de spieren worden niet snel genoeg hersteld, wat uiteindelijk zal leiden tot mentale en fysieke blessures. Beste remedie: rust, maar vaak wordt ongeconcentreerdheid gezien als gebrek aan training…

Ondertraining is gemakkelijker te begrijpen. Wanneer het lichaam niet genoeg is ontwikkeld is het simpelweg niet in staat om een hele wedstrijd of training vol te houden. Beste remedie is om door te trainen en sterker te worden en daar het trainingsschema op aan te passen.

Trainer en speler
Uiteindelijk moet het gezamenlijke doel zijn om als speler energiek en volledig fit aan de wedstrijd te kunnen beginnen. Iedere speler moet fit genoeg zijn om een hele wedstrijd fysiek uit te kunnen spelen, geconcentreerd te blijven en dat het hele seizoen vol te houden. En dat dus zonder door te schieten met fysieke inspanning of door juist te weinig te trainen.

De trainer moet daarom de trainingsintensiteit individueel met de spelers doornemen, zodat zij iedere wedstrijd 100% fit en energiek aan de start verschijnen. Als dit het geval blijkt te zijn, dan zal van overtraining niet snel sprake zijn. Als er spelers al vermoeid of lusteloos aan de wedstrijd beginnen zullen zij misschien wel minder hard moeten gaan trainen. Wat niet voor iedere sporter even gemakkelijk is, aangezien sporters vaak het gevoel hebben dat zij moeten trainen.

Daarnaast is het belangrijk om in de gaten te houden wanneer en waarom zij in een wedstrijd het gewenste niveau wel of niet kunnen behouden om zowel onder- als overtraining te signaleren. Het kan voor iedere speler anders zijn. Probeer daarom op een slimme manier verschillende niveaus in je trainingstof aan te brengen of splits de spelersgroep tijdens de training om iedere speler de juiste hoeveelheid training te kunnen geven.

Voorkom blessures: geef rust
Het geven van bijvoorbeeld twee weken rust (of heel licht trainen) na zware delen in het seizoen kan wonderen doen voor herstel van vermoeide en licht overtrainde spelers. Zwaar overtrainde spelers herstellen helaas niet meer in weken, dat duurt maanden. Voorkom verkeerd trainen: blijf communiceren met je spelers, maak ze sterker en geef ze tijdig rustig!

Get a Trackback link

1 reacties

  1. Erik 10-10-2012

    Ben het hier helemaal mee eens! Het is echter wel zo dat er in teamverband vaak niveauverschillen zitten. Dit geld zeker voor de belastbaarheid. Tip daarin is dan ook om wat meer individuele training te gaan doen. Of juist iets meer functiegericht werk in de 4 tegen 4. {reactie overgezet van vorige site}

Reageer